Zakelijk communiceren vanuit intuïtie

In de intuïtietrainingen die ik geef krijg ik vaak de vraag hoe je een intuïtief signaal in kunt brengen als argument in een discussie, overleg of vergadering. Dit is een belangrijke vraag, omdat het praten over intuïtie in een zakelijke omgeving niet voor de hand ligt of zelfs taboe is. Als je weet van jezelf dat je goede intuïtieve ingevingen hebt die van belang zijn om mee te wegen in beslissingen dan is het zaak over dit thema te praten zónder dat er een beslissing genomen moet worden. In een open uitwisseling kan iedereen inbrengen wat hij of zij over dit onderwerp denkt. Het zou wel eens kunnen dat meer collega’s met hun intuïtie werken dan je denkt. Door het bespreekbaar te maken kan het element intuïtie een plek krijgen in de besluitvorming. Ik heb zelfs een soort hulpmiddel om aan te geven (lekker rationeel) hóé intuïtief je bent. Je neemt in de loop van de tijd 10 situaties waarbij je vooraf bepaalt vanuit je intuïtie wat de uitkomst in die situatie zal zijn. De score hou je bij. Stel dat je van de 10 situaties er 7 goed hebt. Dan kun je stellen dat je 70% van de tijd effectief intuïtief bent. Door dit in de loop van de tijd bij te houden kun je ook je eigen ontwikkeling op dit gebied bijhouden. In een team zou je zelfs kunnen bijhouden wat de score is van degenen die zichzelf als intuïtief zien. Hiermee ontwikkelt zich ook het vertrouwen in jezelf.

Een andere overweging is dat het in de huidige tijden vaak niet meer mogelijk is om je te beperken tot rationele overwegingen (die vaak helemaal niet zo rationeel zijn als ze lijken), omdat die ontoereikend zijn. Je hebt onvoldoende of teveel informatie, geen zicht op ontwikkelingen of dwarsverbanden, dus je zult móeten zoeken naar nieuwe manieren om je voor te bereiden op de toekomst. Intuïtie is daarop een van de antwoorden.

In het overleg met je team zou je kunnen afspreken om het aan te geven wanneer je een intuïtief argument inbrengt. In dat geval is het zinloos om het argument weg te praten, maar is het hoogstens een extra invalshoek om rekening mee te houden. Je kunt er vaak wel een analyse op loslaten. En evalueer dit altijd achteraf, omdat er zo een nieuwe zinvolle gewoonte ontstaat die gedragen wordt door het hele team.

Ik heb al vaak meegemaakt dat een team na zo’n overleg hier makkelijker mee omgaat. Het kan ook blijken dat anderen er niet voor openstaan. Dan kun je nog altijd kiezen voor de variant die nu het meest toegepast wordt, namelijk: je intuïtieve ingeving achteraf rationaliseren.

En wat zeker waar is: hoe overtuigder je zélf bent over de kracht van jouw intuïtie, hoe minder mensen erover in discussie gaan. Met andere woorden: soms kun je beter aan je eigen zelfvertrouwen werken dan proberen anderen te overtuigen.

Succes en vertrouw op je innerlijke kracht!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*