Intuïtieve kracht, een vrouwenzaak?

In workshops hoor ik vaak de opmerking dat vrouwen intuïtiever zijn dan mannen. Dat ze zaken beter aanvoelen en meer werken met hun intuïtie. Ik merk echter dat er weinig verschil is tussen mannen en vrouwen voor wat betreft hun intuïtieve kracht en het gebruik daarvan. Maar wat wél een groot verschil is, is de communicatie over intuïtie en het intuïtieve signaal. Vrouwen spreken meer over gevoelens en leggen er niet zoveel over uit. Dat lijkt -vooral voor mannen- nogal soft en zweverig. Terwijl dat uiteraard niet zo is. Mannen daarentegen baseren beslissingen net zo goed op intuïtie, maar hebben geleerd het rationeel te brengen (want ze willen vooral niet “soft” zijn). De innerlijke beslissing is er al en vervolgens worden er argumenten en redenen bij gezocht waardoor de beslissing een rationeel jasje krijgt en iedereen denkt dat de beslissing een gevolg is van het denkproces.

Ook uit de diverse onderzoeken op dit gebied blijkt niet dat er significante verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Vrouwen kan ik dus aanraden om in een omgeving waar rationaliteit de boventoon voert anders te communiceren. Neem je intuïtieve signaal serieus en verpak dit verpak dit vervolgens goed om daarmee te beïnvloeden. En uiteraard kan ik mannen aanraden wat vaker aan te geven wanneer iets gebaseerd is op intuïtie. Zo gaan we elkaar vast beter begrijpen en worden kwaliteiten van mannen én vrouwen meer op waarde geschat.

Hoe hoger de positie in een organisatie, hoe belangrijker de toepassing van intuïtie wordt (grotere onzekerheden), ook als iemand zich daar niet echt van bewust is. En hoe hoger je in organisaties komt, des te meer mannen we tegenkomen (helaas is dat nog steeds zo). Intuïtie is dus een kwaliteit van mannen én vrouwen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*